4 Ağustos 2008 Pazartesi

Almak ya da almamak... işte bütün mesele...

Daha önceki yazılarımda çok ama çoook eski bir çamaşır makinem olduğundan söz etmiştim. Canımı sıkan şey şu: Makine çok eski olduğu için muhtemelen fazla elektrik çekiyor (muhtemelen diyorum çünkü hesaplamadım) ve de en kısa programı dahi 1 saatten fazla sürüyor. Oysa bir defa giydiğim bir bluzu 15dk yıkamak yeterli olurdu diye düşünüyorum.

Makineye para ödemedim. Annemin bana verdiği bir cihaz. Hal böyleyken, tutup makineyi A+ bir makineyle değiştirmek mi anlamlı yoksa bekleyip bu makine ölünce mi yenisini almalı? Bir türlü karar veremiyorum. Makineleri çok incelemedim ama sanırım hem enerji tasarruflu hem de kısa programı olan iyi bir makine 1,500-2,000 YTL civarında. Bu parayı tasarruf hesabımda tutmam daha mantıklı geliyor nedense...:)

Tek başına yaşadığım için esasında çamaşır makinesi kalabalık bir ailede çalışacağı kadar çok çalışmıyor. Dolayısıyle elektrik tüketimini önemsemeyebilirim öyle değil mi?

Amerikalılar bozuk değilse, tamir etme derler. Sanırım aynı televizyonumun ölümünü beklediğim gibi çamaşır makinesinin de ölmesini bekleyeceğim. Fakat bu iki cihazın da eskidiğini gözönüne alarak gelecek sene bütçemde uygun miktarda para ayırmalıyım. Gerekmezse, tasarruflara eklerim, gerekirse harcarım.

Çok detaylı bir bütçe yaptğımdan bahsetmiştim. Toplu paramı da şu kategorilere ayırıyorum:

Minimum 1 yıllık geçinme param (direkt çıktılar ve yeme içmeye yetecek kadar)
Acil Durum Fonu (Bozulduğu için yenilenmesi gerekebilecek bir cihaz ya da beklenmeyen diş doktoru vb. masraflar)
Otomobil Fonu (Bu tamamen emekliliğe yönelik, şirket aracı kullandığım için arabam yok ama emekli olurken almam gerekecek)
Emekliliğe yönelik tasarruf

Blogun tepesindeki sayaçta %27 görünen tasarruf, yukarıdakilerin tamamını içeriyor.

Şirket vakfında biriken parayı ve BES'de birikeni burada saymıyorum, onları ikramiye gibi düşünüyorum.

Bu noktaya gelmem kolay olmadı. İyi kazandığımı inkar etmiyorum ama bundan fazla kazanıp da bir ev alamamış arkadaşlarım var. Evleri yok ama sürekli yenilenen cep telefonları, Plasma ya da LCD televizyonları, benimkinden çok zengin gardropları, i-Podları vs. oyuncakları var. Tutumluluk bir dünya görüşü ve bir tarz. Ben tarzımdan memnunum. Evimi aldığımdan beri akılcı davranıyor ve de gelirimin çok altında yaşıyorum. Bunun bana verdiği özgürlük hissi hiçbirşeyle kıyaslanamaz.

Önemli olan ne kadar kazanıldığı değil, bununla uyum içinde bir yaşam sürmek. Biliyorum ki bazı insanlar ayın sonunu zor getirdiklerini neyi tasarruf edeceklerini söyleyip, bana kızacaklar. Ama, daha ucuz bir evde yaşamak mümkün olamaz mı? Bekar ve az kazanan birisi para biriktirmek için ailesiyle ya da bir ya da birkaç ev arkadaşıyla yaşayamaz mı? Cep telefonlarımız konusunda bir iyileştirme yapmak mümkün değil midir? Dikkatle bakıldığı ve istendiği takdirde tasarruf edebilecek o kadar çok yer bulabiliriz ki... Esas tasarruf ufak paralarla oluyor zaten. 3-5 YTL oradan buradan kırpmak, zaman içinde ciddi birikimlere dönüşebilir. Gençlere bakıyorum sanki arkalarından atlı kovalıyor gibi erkenden evlenmeye kalkışıyorlar. Bu da yetmezmiş gibi dört dörtlük ev döşemeye koyulup, gırtlağa kadar borca batıyorlar. Aceleniz ne? Hayat uzun... Ağırdan alın, paranızı biriktirin, maddi durum daha sağlam olduğunda evlenin. Bence evlenmek de çocuk sahibi olmak da planlanan şeyler olmalı. Kaderciliğe teslim olmamak lazım...

Akşam akşam nereden nereye geldim yine:) Bu aralar bu konulara biraz daha eğilmeye niyetim var. Arkası daha sonra...

5 yorum:

Mehcur dedi ki...

T'pol hanım uzun süredir aklımda Samsung'un airwash susuz ve deterjansız yıkayan çamaşır makinesi var.7 kg'lık olanı 1800 ytl Başarı Elektronik'te. %70'lik bir enerji tasarrufu sağlıyormuş.Ayrıca ütü derdi de olmayacak galiba...

http://www.basarionline.com/index.php?p=show&pid=200&k_id=15&kn=%C7ama%FE%FDr+Makinesi

http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=226998

Keynesian006 dedi ki...

Yazida da bahsi gecmis.
Ozellikle toplam masrafin cok tutmadigi kalemlerde, tuketimin fazla ya da az olmasi cok onemli degil. Az uyeli hanelerdeki elektrik, su v.b. masraflar bu turden. Yine de bu kalemlerdeki tasarruf, sizin butcenize pek bir katki saglayacak olmasa da israfi onleyecek, kisiye tutumluluk asilayacaktir. Bu nedenle, az enerji/yakit tuketimi yaptigi savunulan cihazlar, araclar aksine tuketimi korukleyecek, gereksiz ek masraflar olacaktir. Otomobil, camasir mak., buzdolabi v.b. makineleri bu nedenle degistirmektense omurlerinin bitmesini beklemek daha rasyonel. Makro planda bakarsak, tasarrufa baslanacak ilk kalemler, mutlaka aylik butcede en fazla yer isgal eden harcamalar olmali. Misal; Arac yakit giderleri, mutfak ve giyim masraflari, disarida yenen yemekler ve sosyal aktiviteler.
Ilk soru su olmali: Bu tuketimi yapmam rasyonel mi?

T'Pol dedi ki...

Bilgi için teşekkürler. Biraz araştıralım bakalım hakikaten alanlar memnun mu? Birşeyler bulursam paylaşırım.

T'Pol dedi ki...

Sayın Keynesian006, çok haklısınız. Zaten benim de genel eğilimim makinelerin, cihazların ölmesini beklemek. Benim gelir seviyemde olup da 17 senelik bir TV ve 23 senelik çamaşır makinesi kullanan pek yoktur:) Yanlış anlaşılmasın, ikisi de gayet iyi durumda ve benim beklentilerimi karşılıyorlar. Yani tamamen solmuş görüntüsü bozuk bir TV izlemiyorum. Sanırım SONY'nin ürettiği en iyi TV'ye denk gelmişim:)
Fakat bazen, insanın canı da bir yenilenme çekiyor doğrusu... İçimizdeki tüketim canavarı dürtüyor olmalı:)

milleplateaux dedi ki...

T'pol Hanım geçen senelerde "Mr. Electricity" lakaplı Michael Bluejay eski buzdolabı için bu tür bir "eskisinin ölmesini mi beklesem, yoksa hemen yenilesem mi" hesabı yapmıştı.:

http://michaelbluejay.com/electricity/refrigerators.html

Çamaşır makinesinin tüketimini hesaplamak zor zira buzdolabı gibi düzenli çalışan bir alet değil.

Bu arada Michael Bluejay çamaşır makinesinin tükettiği elektriğin %80-90'ının yıkama suyunun ısıtılmasında harcandığını söylüyor:

http://michaelbluejay.com/electricity/laundry.html

Bu doğru ise çamaşır yıkama suyunu çok az ısıtmak önemli tasarruf yöntemi. Ben Singapurda yaşıyorum, buradaki çamaşır makinelerin su ısıtma opsiyonu yok, musluktan gelen suyu ısıtmadan kullanıyorlar. Singapur'daki makinem Türkiye'deki su ısıtan makinemden kadar iyi temizliyor. Yeni nesil deterjanlar iyi olsa gerek.