17 Nisan 2009 Cuma

Yönetici ya da patron...

Son günlerde iş yaşamı diye tutturduk gidiyoruz, yöneticiden ya da patrondan bahsetmezsek olmayacak.

Bulunduğu mevkiyi hazmetmiş, geçmişiyle ve ailesiyle barışık, komplekslerinden arınmış yönetici sayısı çok azdır. Bunlar karşınıza çıktığı zaman her akşam yatmadan evvel o kişilerle uzunca bir süre çalışabilmek için dua etmenizi öneririm.

Ben yöneticilik de yaptığım için bu konuda söz söyleme hakkım olduğunu düşünüyorum. Sevmediğim yönetici şöyle biridir:

1. "Biz sizin yaşınızdayken sürüm sürüm süründük buralara gelmek için. Şimdi siz de eşşek gibi çalışacaksınız" diye düşünen ya da açık açık bunu söyleyen, (be adam senin işin ne? Sen yeni yöntemler bulmalı ve sistemler kurmalısın ki, hem şirket hem çalışanlar faydalansın)
2. Yaptığınız işi doğrudan kendine mal eden ve sizi onore etmeyen, (bu doğrudan öküz kategorisine girer)
3. İzin istediğinizde "ne işin var? nereye gideceksin" diye soran, (Hanımlara tavsiyem doğrudan gözünün içine bakıp, "jinekoloğa gitmem gerekiyor" demeleri. Bunu duyan bir daha asla sebep sormuyor, bilginiz olsun)
4. "Kardeşim beğenmeyen çeker gider" diyen (ilk fırsatta adam gibi bir iş bulun ve bu insan müsveddesi ile asla çalışmayın)
5. İş bağırıp çağırmaya gelince mangalda kül bırakmayan ama kendi üstünün önünde boynu bükük, ezik büzük olan,
6. Kendi tembelliğini görmezden gelip, huysuzluğu ile bunu örtmeye çalışan, (Uğur Hoca'nın bu konuda süper bir yazısı var, hem o yazıyı hem de blogunu hararetle tavsiye ediyorum),
7. Bölümü içinde insanları birbirine düşürüp, takım olmalarını engelleyen sonra da "kaos yönetiminde" başarılı olduğunu zanneden (buna kısaca salak diyoruz)
8. Bulunduğu yere zorluklarla gelmiş ama bunu asla hazmedememiş ve daha iyi olanakları olan çalışanlarını ölesiye kıskanan, (bu tipler hiçbir zaman olgunlaşmaz ve iflah olmaz haberiniz olsun)

İyi bir yönetici bence:

1. Sıkı, çalışkan ve iyi bir ekiple kendi başarısını garantileyebileceğini bilen,
2. Bölümünde çatışmaları önleyen, çalışanlarını bir takım olmaya motive eden,
3. Çalışanlarının kariyerleri ile içtenlikle ilgilenen, yeri ve zamanı geldiğinde çalışanlarını başka bir şirkete ya da bölüme göndermekten çekinmeyen (bir yönetici olarak bazen gerçekten değerli bir çalışanınıza bölümünüzün dar geldiğini fark edersiniz. Yapacağınız en iyi şey ona referans olmak ve gelişebileceği bir yere yönelmesini desteklemektir),
4. Şirkete değer katması gerektiğini asla unutmayan,
5. Düzgün, dobra ve çalışkan,
6. Çalışanlarının başarısından korkmayan, her ortamda başarılı çalışanlarını ön plana çıkartmaktan çekinmeyen,
7. Çalışanlarına hem olumlu hem olumsuz geri bildirimi ustaca verebilen onların kişiliklerine ve yetkinliklerine göre davranan,
8. Emir vermek ve kendi fikrini dayatmak yerine sağlıklı bir tartışma ortamı yaratıp, ortak akıl üretilmesini teşvik eden biridir.

Bir insanın iyi bir yönetici olması için; iyi ve kötü birkaç yönetici ile çalışmayı deneyimlemesi, kendisine yapılmasından hoşlanmadığı şeyleri başkalarına yapmayacak kadar olgun olması, ailesinden iyi bir terbiye almış olması gerekir. Maalesef özellikle aile terbiyesi konusunda gün gün geri gidiyoruz. Bazen bir cafede otururken ya da durakta beklerken, ortaokul-lise çağındaki gençlerin birbiriyle konuşmasına şahit oluyorum ve evlenip, çocuk yapmayarak çok doğru bir seçim yaptığımı düşünüyorum...

2 yorum:

odsener dedi ki...

iyi bir yönetici madde 2 için...

çatışmalar her zaman kötü müdür? organizasyonun yararına da olan çatışmalar olabilir mi?

Ilknur dedi ki...

O kadar doğru tespitler ki! İş yaşamıyla ilgili yazılarınızı ayrı bir ilgiyle okuyor ve takip ediyorum. Kötü yönetici özelliklerine eklemek istediğim bir madde var: Psikolojik yıldırma kabiliyeti!Çok sıklıkla karşılaşılan bir durum malesef. Sizin yazdığınız maddelerin bazıları da bunun açılımı gibi zaten.