28 Nisan 2009 Salı

Tüketim Virüsü nasıl genç yaşta bulaştırılır?

Bugün bir alışveriş merkezinde 15-20 kişilik bir yuva çocuğu grubu gördüm. Tam yemek vaktiydi ve çocuk grubu uzun süre çorap-çamaşır satan bir mağazanın önünde beklediler. Muhtemelen onları buraya getiren öğretmenleri birşeylere bakıyordu, minicik çocuklar da onları bekliyordu.

Yuva çağındaki çocukları bir AVM'ye getirmenin nasıl bir mantığı olduğunu anlamıyorum. Yanımdaki arkadaşım çocukların belki de sinemaya getirilmiş olabileceklerini söyledi. Meraklı biri olduğumdan gidip çocuk filmi seans saatlerine baktım. Minikler tam iki seansın ortasına denk gelen bir saatte AVM'de dolaşıyorlardı. Yani sinema için getirilmişlerse bile çok erkendi. Üstelik de mağazaların önünde dikilmelerinin anlamı yoktu.

Çocuklara para ve alışveriş konusunda çok erken yaşlarda eğitim verilmesinden yanayım ancak bu bence aileleri tarafından yapılmalı. Sonuçta her ailenin değerleri, harcamaya ve paraya yaklaşımları farklı olacaktır.

Yıllar önce yurt dışında bir müzeyi gezerken grup grup çeşitli yaşlarda çocuğun okulları tarafından müzeye getirilmiş olduğunu görmüştüm. Okuma-yazma bilen yaştakiler daha evvel öğretmenleri tarafından hazırlanmış bazı soruları yanıtlamaya çalışıyorlardı. Bir eseri yaratan sanatçının kimliği ya da belli bir eserin hangi bölümde yer aldığı, hangi yılda yapıldığı gibi soruları yanıtlıyorlardı.

Yuva çağındakiler ise öğretmenleri ile birlikte bir eserin önünde durup, onu neye benzettiklerini, en çok nesini sevdiklerini, hangi rengin daha baskın olduğunu tartışıyorlardı.

Bizim ülkemizde de çocukları müzelere, tiyatro oyunlarına götüren okullar var. Onları yürekten tebrik ediyor ve de destekliyorum ama yuva çağındaki çocukları AVM'ye götüren "sorumlular"a ve onlara izin veren ailelere fevkalade şaşırıyorum.

Kardeşim yuvadayken bir komünist marşı söylemeyi öğrenmişti. 1980 öncesi hassas yıllarda...

Benim çocuğum yok ama buna rağmen bugünkü olay bu kadar dikkatimi çekti. Çocuk sahibi olanların işi çok zor.

2 yorum:

Emel dedi ki...

Kelimesi kelimesine katılıyorum,bu düşüncemde yalnız olmadığıma sevindim:)

İbrahim Ş. dedi ki...

Yorumunuza katılmamak mümkün değil. Şöyle bir sonuç da çıkartılabilir sanırım: bahsettiğiniz çocuk grubunu o yuvaya "emanet eden" ailelerin tercihi çocuklarının AVM kültürünü(!) erken yaşta ve bir eğitici aracılığıyla edinmeleri yönünde olabilir. Bilinçsizliğin de belirli bir bilince -örtülü de olsa- ihtiyacı yok mudur?