15 Mayıs 2009 Cuma

41 Tutumluluk İpucu

1. En fazla kullandığınız ampulleri enerji tasarruflu CFL ampullerle değiştirin.
2. Bulaşık ve çamaşır makinenizi tam dolmadan çalıştırmayın.
3. Tıraş olurken, diş fırçalarken, duşta sabunlanırken suyu sürekli akıtmayın.
4. Boş zamanınızda yürüyüşe çıkmak isterseniz bunu açık havada, parklarda bahçelerde, deniz kıyısında yapın, AVM’ler gezinti için uygun yerler değildir.
5. Giysi satın alırken evdeki gardrobunuzdaki renklerle uyumlu alım yapmaya özen gösterin.
6. Makarna haşladığınız suyla ve uygun yemek artıkları ile çorba yapın.
7. Bayat ekmekleri atmayın, mutlaka değerlendirin. Tutumlu Ol blogunda zamanında şöyle bir yazı çıkmıştı. Hiçbir şey yapamıyorsanız ekmek kırıntılarını kuşlara verin.
8. Alışveriş ederken mutlaka fiyat mukayesesi yapın.
9. Yemeklerde daha bol sebze, daha az et kullanın.
10. Meyve sebzeyi mevsiminde alın, turfandayken ya da mevsimi dışında tüketmeyin.
11. Diş macununu reklamlarda gösterildiği kadar değil mercimek kadar kullanın. (Diş doktorum özellikle öyle tavsiye etti).
12. Diş fırçanızın ultra-galaktik özellikleri olması gerekmez. Ucuz, yumuşak fırçalarla dişetlerini dişlerin üstüne itmek ister gibi hareketlerle dişinizi fırçalayın ve mutlaka diş ipi kullanın. (Bu da Diş Doktorumun tavsiyesi).
13. Şampuanların üstünde yazan, “köpürtün, durulayın, tekrarlayın” talimatına uymayın. Güzelce bir kez saçı şampuanlamak yeterli olur.
14. Her gün öğle yemeğini dışarıda yemeyin en az haftada iki kez evden yemek götürmeyi deneyin.
15. İşyerinde masanızın çekmecesinde uygun atıştırmalıklar bulundurun.
16. Bütçe yapın ve buna uyun.
17. Her harcamanızı kaydedin ve ay sonunda ya da 15 günde bir bunları inceleyerek alışveriş davranışlarınızı anlamaya çalışın.
18. Kağıt ürünleri, deterjanlar, şampuanlar gibi şeyler için maksimum ayda bir kez toplu alışveriş yapın. Et, meyve ve sebze için de haftada bir defadan daha fazla markete gitmeyin.
19. Markete giderken mutlaka listeniz olsun. Buzdolabının kapağına tutturacağınız bir kağıda eksilenleri yazarsanız, market listeniz hazırlanmış olur.
20. Yiyeceklerin son kullanma tarihlerine dikkat ederek, uygun zamanlarda tüketin. Tarihi geçtiği için hiçbir şeyi çöpe atmayın.
21. Sebze yıkamak için kullandığınız suyu bir kaba aktarıp, evdeki ya da balkondaki bitkilerinizi bununla sulayın.
22. Duşlarınızı kısa kesin. Uzun uzun suyun altında kalmaktan ben de hoşlanırım ama…
23. Telefonda gereksiz sohbetlerden kaçının. Aynı şehirde oturduğunuz dostlarınızla telefonda görüşmek yerine yüz yüze sohbet etmek için imkan yaratın.
24. Ufak tefek tamirat işlerini yapabilmek için beceri edinmeye çalışın. Düğme dikmek, etek bastırmak, ilik açmak, fermuar dikmek, matkap kullanmak, alçı çekmek, basit montaj işlerini yapmak gibi konularda becerilerinizi geliştirin.
25. Sabah kahvaltılarınızı evde yapmaya ya da evden götürmeye çalışın. Hem daha sağlıklı hem de daha ucuza kahvaltı etmiş olursunuz.
26. Marketlerdeki promosyonlara kanmayın. Paket içeriğini diğer promosyonsuz ürünlerle mukayese edin.
27. Deterjan teknolojisi o kadar gelişti ki, kullanacağınız ucuz (açıkta satılan menşei belli olmayanlar hariç) ürünler de aynı işi görecektir. Örneğin ben marketin kendi ürünü olan çok ucuz bir deterjan ve yine marketin kendi markasıyla sattığı bebe deterjanından aldım. Paspas, kilim, temizlik bezleri gibi şeyleri en ucuz deterjanla, tenime giydiğim eşyaları ise bebe deterjanıyla yıkıyorum. Kıymetli siyah ve renkli giysiler için aldığım sıvı deterjanlar da çok uzun süre dayanıyor.
28. Kola, gazoz gibi şeylerin tüketimini azaltın. Bunları her gün tüketmeyin, bol bol su için. Sağlığınız için de en yararlısı bu. Bir taşla iki kuş!
29. Fırını yaktığınızda birden fazla şey pişirmeye gayret edin. Isıyı boşa vermeyin.
30. Kombili bir evde oturuyorsanız, pencere ve kapılarınızın yalıtımına dikkat edin, gereksiz kaçakları önleyin. Kışın evde çorap, eşofman, kalın bir kazak giyerek ısıyı birkaç derece azaltabilirsiniz.
31. Merkezi ısıtılan bir apartmanda oturuyorsanız, komşularınızı yatlım konusunda dikkatli olmaya ikna edin. Hatta yalıtım malzemesini topluca alıp bölüşerek tasarruf edin. Komşuları evde biraz kalınca giyinmeye ikna edin. (Ben bunu yapamadığım için hem kışın evde şortla gezmek durumunda kalıyorum hem de eşek yüküyle doğalgaz parası veriyorum).
32. Komşularınız ya da yakın arkadaşlarınızla belli ürünleri toptan alıp bölüşmeyi düşünebilirsiniz. Özellikle kalabalık aileler un, kuru gıdalar, tuvalet kağıdı vs. gibi malzemeleri çok tükettikleri için buradan tasarruf edebilirler.
33. Bekarsanız, üşenmeyin birkaç basit yemeği pişirmeyi öğrenin.
34. Bir şey alırken birden fazla işe hizmet edecek olup olmadığını düşünün. Sarımsak ezeceği, muz askısı (maalesef budala günlerimden kalma bir tane bende var), yumurta beyazını sarısından ayırma zamazingosu tarzı şeylere para vermeyin.
35. Bir şeye ihtiyacınız olduğunu düşündüğünüzde yaratıcı olup bunu evdeki malzemelerden (kalemlik yerine bir bardak ya da kupa, hazır hurç yerine eski çarşaflardan yapacağınız bir bohça, hazır banyo lifi yerine artık yünlerden öreceğiniz bir lif vs.) sağlamaya çalışın. Olmuyorsa, bunun gerçek bir ihtiyaç olup olmadığını düşünmek için kendinize zaman tanıyın.
36. Çeşit çeşit temizlik malzemesine para vermeyin. Sirke, karbonat çözümü size göre değilse bile bir çeşit yüzey temizleyici, elde bulaşık deterjanı ve çamaşır suyu evinizi temizlemek için yeterli olur. Benim evimde lavabolar, küvet ve pimapenler için amonyaklı bir yüzey temizleyici, yerleri ve halıları silmek için elde yıkamaya yönelik ucuz bir bulaşık deterjanı ve tuvalete dökmek için de marketin ucuz çamaşır suyu kullanılır. Ne yer silmek için, ne de cam silmek için ayrı bir tür fısfıs almıyorum.
37. Kışın özellikle teninize giymediğiniz eşyaları hemen çamaşıra atmak yerine havalandırın ve tekrar giyin. Eğer yeteri kadar temiz biriyseniz, giysileriniz de fazla kirlenmez.
38. Eskiyen havlularınızdan temizlik bezi yapabilir ya da bunları tutacak bezleri için dolgu malzemesi olarak kullanabilirsiniz.
39. Domatesin bol ve ucuz olduğu dönemlerde, domates sosu yapıp, kış için buzluğa atın.
40. Haftada bir kez basit ve ucuz bir yemek yapın (makarna ve salata mesela).
41. Ayakkabılarınızı mümkünse iki gün üst üste giymeyin ve çıkarınca tozunu silip, kalıba koyun. Böylece ömürlerini uzatmış olursunuz.

5 yorum:

havas06 dedi ki...

Coştunuz maşallah :) performans için teşekkürler.. Bir iki küçük öneri de benden..
-Kısa mesafeleri yürüyün, (hem spor, hem ekonomi hesabı)
-Gazeteyi internetten okuyun.
-Düzenli takip ettiğiniz dergiler varsa, bunları 15 gün geriden yarı fiyatına takip edebilirsiniz. Bu da sitenin adresi http://www.444dergi.com/index.php
-Balkonun güneş alan bir yerine bir yoğurt kabına maydanoz ekin.
-Evde çocuğun kullanacağı ya da kendinizin müsvette olarak kullanacağınız kağıtların ikinci, 3. kalite olanlarını tercih edin.
-Sinemaya gitmek yerine (görsel efekti yoğun olmayan filmler için) dvd kiralayın.
-Kullandığınız cep telefonunun, internetin, kredi kartının kampanyalarını sık sık gözden geçirin. Rakip firmalarla karşılaştırın.
-Alışveriş yaptıktan sonra bir kenara geçip aldığınız ürünlerin fiyatıyla fiş/faturadaki tutarı karşılaştırın. Yanlışlık varsa hemen geri dönebilirsiniz.

Adsız dedi ki...

Sevgili T'Pol

Blogunuza uzun zaman once devamli takip ettigim bir blogdan linkden linke tiklayarak -saniyorum ekonomi turk uzerinden- ulastim. Cok begendim. Sadece para biriktirmege degil butun hayata bir proje gibi bakmanizdan ve cozumler gelistirmenizden eglenerek cok sey ogrendim. Ogrendim fakat hayata gecirmekte hala tembellik ediyorum. Yine de farkindalik en buyuk adimdi, devami mutlaka gelir diye dusunuyorum. Farkindaligima katkinizdan dolayi tesekkur ederim.

Benim icin bu blogun ozeti - ve benim favorim- "Gereksiz yere harcanmis 5 lira keyfim icin harcanmis 5.000 liradan daha fazladir" sozunuz. Son gunlerde gereksiz yere harcadigim 5 liralari yavas yavas kesmege odaklandim.

Sizinle neler yaptigimi paylasmak istiyorum. Oncelikle belitmeliyim ki, bi yazinizda bahsettiginiz "ama cok ucuzduuu!" culardanim/dim. Ozellikle kiyafet konusunda isin icine indirim de girince kendime hakim olamayan bir insanim - evet malesef hala- Bunun haricindeki alisveris ve harcamalarda da bunlar gercekten gerekli mi, harcadigim parayi azaltabilir miyim diye dusunmeden alisveris ederdim.
Ilk once giderlerimi listeledim. Giderlerim icinde hem cok yer tutan hem de degistirilebilecek olan iki kalem market alisverisim ve ceptelefonlari idi. Cep telefonu servisimi degistirdim. Anlasmali oldugum icin kapatirken yukluce bir miktar odemek zorundakaldim ama her ay odedigim fahis faturalara bakinca degdigini dusunuyorum. Market alisverisimi yaparken en yakin olan markete gider ve ihtiyaclarimi alirdim. Gecenlerde yine ordan oraya dolasirken rastgeldigim bir sitede insanlarin nasil kuponlarla indirimleri bir araya getirerek bazen bedavaya bazen cok cok ucuza alisveris yapabildiklerini gorup sasirmistim. Siteye uye oldum. Site beni internetten istedigim kuponlari secebilecegim bir baska siteye yonlendirdi. Ben kuponlari seciyorum, site ertesi gun bana posaliyor. Ve her hafta hemen her marketin indirimlerini ve hatta bu indirimlerin hangi kuponlarla kullanilabilecegini listeliyorlar. Ben de haftada bir iki kez girip takip etmege calisiyorum.
En cok para verdigim seyler: tuvalet kagidi, kagit havlu, peynir, aycicek / zeytin yagi, yogurt. Tuvalet kagidi, havlu kagit aycicek zeytin yagi, peyniri indirimde oldugu zaman cokca aliyorum. Dun saniyorum 13- 14 paket 1 kiloluk peyniri yari fiyatina aldim. Beyaz peyniri evimde yapmak icin arkadasimdan tarif ve maya aldim. Yogurdu bazen evde yapiyordum, simdi cogunlukla evde yapmaga calisiyorum.Ozellikle marketlerin indirimlerini takip etmege ve mumkun oldugu kadar ihtiyacimin buyuk cogunlugunu indirimden almaga karar verdim.
Ekmegimi kendim yapiyorum, burda ekmek de cok pahali aslinda ama benim ekmek makinasi almam pahaliliktan ziyade tadini sevmedigimdendi. Disardan icecek almak yerine yanimda mevesuyu ve kahve goturuyorum cogu zaman. Oglen yemegimi evden goruyuyorum.

Isin en eglenceli bolumu, elimeki kuponlarla indirimleri takip etmek ve diyelim ki normalde $5-6 olan bir urunu indirimi ve kuponuyla $1-2 almak. Bunun beni zengin etmeyeceginin elbette farkindayim. Asil yapmak istedigim sey alisveris hastaligimi bu tarafa yonlendirmek. Boylece aslinda ihtiyacim olmayan seyleri onlarca dolar vermektense ihtiyacim olan seyleri cok cok ucuza almis oluyorum. Ve zevk aliyorum.
Burda Maxed Out diye bi program var, son zamnalarda izlerken siz aklima geliyorsunuz begenirdiniz tahmin ediyorum. Programda borc icine batmis kisilerin borclarindan kurtulabilmeleri icin takip etmeleri gereken bir program hazirlaniliyor. Siz de onlarin hatalarindan ve sunucunun onerilerinden ogreniyorsunuz. Sunucunun ilk istegi giderlerini biryere yazmalari. Boylece kisilerin paralarini nereye harcadiklarini anliyor ve onlara yilda disarda kahve icmege yemek yemege ne buyuk paralar harcadiklarini gostererek sasirtiyor. Soyledigi en onemli sey: "Harcamalrini azartmanin ve gelirini ogaltmanin bir yolunu ara"
http://www.wnetwork.com/tv_shows/shows/maxed_out/index.asp

Smdilik yapabildiklerim bu kadar, henuz para biriktirme asamasina gelemedim. Bir sonraki planim biriktirmeye baslamak ama oncesinde bitirmem gereken oldukca yuklu odemelerim var.

Cok uzun oldu farkindayim, dilerim bunaltmadim.
Sevgiler
Betul

B. dedi ki...

Çok mutlu ediyor bu blog beni :-))

Keşke teşekkür etmekten fazlasını yapabilsek... Hepimize mutlu, güvenli, tasarruflu günler!

renkly dedi ki...

tpoll abla ben tam para biriktirmeye başlayacaktımki arkadaşlar yazın avrupa seyahati teklif etti. trenle yapılacak ve çok da ucuza mal olacaktı. Bu seyahat için 12 ay vadeyle 4000 ytl kredi çektim ve 12 ay boyunca 4450 ytl olarak geri ödeyeceğim. gelecek sene gitsem nerden baksanız sadece bu paranın faiz masraflarından dolayı 1000 ytl karda olacağım ama şöyle bir durumda var herşey zamanında güzel bazı şeylerde ertelenmeden yaşamak lazım. Ama sizin bloğunuzu neredeyse 1.5 yıldır takip ediyorum. Burada okuduklarımdan sonra bu tatile gidiyorum ama içim hiç rahat değil. Ne yapacağımı şaşırmış durumdayım. yeri geliyor bende burda yorumlarımla insanlara tavsiyelerde bulunuyordum ama işin ucu bize uzanınca durum değişiyor.

Hobilerle hayat dedi ki...

GELECEĞİMİZ İÇİN PARA BİRİKTİRMENİN ÖNEMİ VE YÖNTEMİ

Gelecekteki zor günler için para biriktirmenin önemini biliyor ve duyuyorsunuz ancak bir türlü para biriktirmeye başlayamıyorsunuz ya da nasıl biriktirileceğini bilmiyorsunuz her biriktirmek istediğinizde içinizden bir ses size “yaşım henüz genç ileride biriktiririm,hem henüz biriktirilebilecek kadar parayı kazanmadım,çok kazanınca biriktiririm” mi diyor?Oysa para biriktirmek eğer biraz irade gösterirseniz hem çok kolay hem zevkli ve hem de zaruridir.İşte paranızı çarçur etmeden biriktirmek için size on(bu sebepler aslında ondan fazla ama ben belli başlılarını yazdım)sebep:
1)Zor günler için para biriktirmek yaradılıştan gelen bir özellik olmayıp eğitim ve irade gösterme ile kazanılan bir alışkanlıktır.Böyle bir alışkanlığı kazanmak öğrenme kabiliyetinizi arttırır size irade zaferi kazandırır.
2)Yaşın genç olması,henüz çok para kazanamıyor olmanız para biriktirmeye engel değildir.
3)Para biriktirmek(para; bir araç olduğu düşünülerek biriktirilmeli yoksa cimrilerin yaptığı gibi amaç olarak değil) sizi hayatta karşılaştığınız zor hatta güzel günlerde “namerte değil merte bile muhtaç olmak”tan kurtarır.
4)Para biriktirmek kendinize güven duymanızı ve huzurlu olmanızı sağlar
5)Para biriktirmek hayallerinize ulaşmanızı ya da daha kolay ulaşmanızı sağlar.
6)Para biriktirmek önce kişiyi,sonra aileyi sonra mensubu olduğunuz halkı sonra da insanlığı maddi olarak güçlü kılar.
7)Para biriktirmek sosyal barışa katkı sağlar sınıf çatışmalarını önler.
8)Para biriktirmek emeklerin heba olmasını önler.
9)Para biriktirmek toplumun size olan güvenini arttırır.
10)Para biriktirmek sizi ihtiyacınız olmayan şeylere ve hizmetlere para harcamaktan alıkoyar.Peki bu sebepleri saydıktan sonra para biriktirmeye nasıl ve ne zaman başlayacaksınız?Takibi hemen,şimdi başlayacaksınız.
Peki nasıl başlayacaksınız?
TABİKİ YETMİŞE/OTUZ PRENSİBİ İLE yani kazandığınız haftalık,aylık ya da yıllık paranın ya da elinize geçen her miktar paranın %70 ini günlük harcamalarınız ve sevdiğiniz şeylere yapacağınız harcamalar için ayıracaksınız %30’unu ise bir banka hesabında ya da emin bir yerde biriktireceksiniz ve biriktirdiğiniz bu %30’luk paya ölüm ya da ağır hastalık dışında dokunmamaya çalışacaksınız yani parayı biriktireceksiniz ve onu unutacaksınız,yok sayacaksınız.Diyelim ayda 600,00TL kazanıyorsunuz bunun %70i olan 420,00TL sizin,%30u olan 180,00TL ise gelecek için biriktireceğiniz paradır.Basit bir hesapla her ay düzenli olarak 180TL biriktirirseniz bir yılın sonunda tam 2.160,00TL paranız olur.Oran belli yetmişe/otuz hemen başlayabilirsiniz………..

13 Ağustos 2009 Perşembe