2 Eylül 2008 Salı

Kış Yaklaşırken Tasarruf Önerileri

En sevdiğim mevsime resmi olarak girdik. Sıcak çorbaların, hırka ve süveterlerin mevsimine...

Gelelim önerilere:

Öncelikle gardrobunuzu gözden geçirin. Mevcut giysileriniz kışı çıkartabilecek durumda ve yeterli mi? Mesela benim hafta sonu giyebilecegim 2-3 parça pantolonum ve pek çok uzun kollu t-shirt’üm vardır. Üşüyen biri olmadığım için hafif bir ceketle bunlar beni genelde kasım ayına kadar idare eder. Sonra da yine aynı kıyafeti daha sıcak tutacak bir ceket ya da kabanla tamamlarım. İş giysileri ayrı konu. Düzgün, ütülü, derli toplu ve temiz iş giysilerinizin olması çok önemli. Burada altın kural aynı kombinasyonu iki gün üstüste giymemektir. Pantolon ve etek aynı hafta birden çok giyilebilir ama gömlekler değişilmelidir. Eğer her gün banyo yapmıyorsanız, aynı gömleği ikinci kez giymek T’pol’un kitabında yer almaz.

Diyelim ki bu mevsim birkaç parça yeni giysiye ihtiyacınız var. Kardeşlerinizi ve anne-babanızı bir yoklayın. Onların gardrobunda alışverişe çıkın demiyorum ama giymedikleri yepyeni giysileri olabilir ve bunları sizinle memnuniyetle paylaşmak isteyebilirler. Tabii tam tersini siz de önermelisiniz. Bu gibi alışverişler tek taraflı olmaz. Sonra eğer yeni giysileri almanız kesin gerekliyse, tam olarak neye ihtiyacınız olduğunu bir kenara not edin ve bunları bütçenize ilave edin. Unutmayın mevsim başı herşey pahalı. Hala sürmekte olan ucuzluklardan birşeyleri tamamlarsanız ne ala, yok olmuyorsa, her ay bütçeyi zorlamadan birer birer ilave yapabilirsiniz. İhtiyaçların tamamını bir seferde alıp bir sürü taksit yapmayın. Lütfen yani...

Sıra mutfakta. Bu mevsimde sıcak çorbalar ve baklagiller çok güzel gider. Bayram’dan sonra stok fazlalarını elden çıkartmak isteyen perakendeciler bazı malları ucuzlatacaklardır. Ailenizin büyüklüğüne göre pirinç, mercimek, nohut, fasulye, bulgur gibi ürünleri alıp kilerinizi zenginleştirin. İleriki günlerde iç ısıtan çok güzel yemek-çorba arası doyurucu ve besleyici tarifler vereceğim. Şu günlerde domatesler son demlerini yaşıyor. Tavsiyem pazara gidip Çanakkale veya Ayaş domatesi gibi lezzetli, yerli tip domateslerden alın. Hafta sonu bunları buzluğa koymak için az bir gayretle hazırlamanız gerekir. Herkesin farklı bir yöntemi var. Ben şöyle yapıyorum: Tek kişi olduğum için 10-12 kilo domates alıyorum. Çok büyük bir tencerem olmadığı için bunları 3-4 partide hazırlıyorum. Domatesleri iyice yıkayıp, rendeledikten sonra, çok kısık ateşin üstüne koyuyorum. Az miktarda tuz ve yine az miktarda zeytinyağı ile pişiriyorum. Domatesler çok suluysa pişirme süresi uzuyor. Koyuca bir sos elde etmeye çalışıyorum. Elde ettiğim sosu soguyunca kilitli poşetlere doldurup, yassı bir şekilde üstüste istifliyor ve buzluğa koyuyorum. Hatta bazen bir tencere domates 4-5 diş sarmısak ve biraz taze fesleğen koyup, bunlara etiket yapıştırıyorum. Hazır makarna sosu olsun diye. Bir başka yöntemde domatesleri fırınlamak. 4 Reluctant Entertainers bu konuya değinmiş. İlginç geldi, belki denerim.

Yine şu ara çok güzel barbunya fasulye oluyor. 3-4 kilo alıp, ayıklayıp, buzdolabı poşetleriyle bunları da porsiyon porsiyon donduruyorum. Bu sene menemen malzemesi de hazırlamayı planladım. Biber ve domatesleri kavurup, 3-4 defa menemen yapacak kadarını donduracağım.

Neyi dondurursanız dondurun önemli olan poşetin havasını tamamen almak. Bazı şeyleri iki poşete birden koyduğum da oluyor. Bu buzluktaki ürünün suyunu kaybetmesini önlüyor. Dediğim gibi, önümüzdeki günlerde güzel tariflerim olacak.

4 yorum:

siyahlale dedi ki...

merhaba;
ben domatesleri derin dondurucuya koymak yerine kavanozlara doldurup oda sıcaklığında saklıyorum. 20 kilo kadar alıyorum domates 5 kilo kadar da kırmızı biber(salçalık).
önce kaynar suda domatesleri yıkayıp bütün bütün 5 dakka kadar haşlıyorum ve çıkarıp kabuklarını soyduktan sonra robottan geçiriyorum. sonra büyük bir tencereye (aşure tenceresi gibi) yarım paket tuz ilave ederek domatesleri arada karıştırarak pişiriyorum. Domateslerin 5 kilo kadarını kıyılmış biber lerle beraber yapıyorum ayrı bir tencerede o da sos ana malzemes gibi oluyor. makarnalarda veya et yemeklerinde kullanılabilir. mercimek köftesindede ideal bu sos. Pişen sosları sıcak sıcak kavanozlara doldurup (ağzına kadar silme dolacak) kapağını sıkıca kapatıp temiz kalın bir bezin üzerine hemen ters çeviriyorum. ertesi güne dek böyle bırakıyorum . sızma yapıp hava alanlaı hemen tüketmek için. Ancak genelde hiç sızma ve bozulma olmuyor. bütün kış yemeklerimde yaz domatesi kullanıyorum ve artan fiyatlardan da korunuyorum. 20 kilo domates ve 5 kilo biber bir kişinin de yardımıyla 3 saat kadar vaktinizi alıyor. kolay gelsin. afiyet olsun.

T'Pol dedi ki...

Sayın Cici,

Sizin yöntemi beğendim doğrusu. Bir çeşit konserve yöntemi bu. Hep evde konserve yapmayı istemiş ama cesaret edememiştim. deneyeceğim, bakalım becerirsem ben de boş yere tezgah altı buzluğu çalıştırmam. Teşekkürler,

milleplateaux dedi ki...

T'Pol Hanım,

Burada "Isınma Üzerine" başlıklı yazınızı hatırlatmakta fayda var. Isınma, kışın en çok para israf edilen/harcanan kalemlerden biri.

T'Pol dedi ki...

Haklısınız Sn. Milleplateaux. Maalesef çoğumuz merkezi ısıtma yüzünden bu konuda hiçbirşey yapamıyoruz.