12 Eylül 2008 Cuma

Yeni okuyucularımdan Orange bana şu notu bırakmış: "Merhaba t'pol, esasinda ne zamandir aklimda olan turkiye de bireysel emeklilik hakkinda fikir toplamaya calisiyorum. MAlum yurt disinda yasayip okuyup calistigim icin, turkiye de herhangi bir emekliligim yok, bu ilerisi icin beni endiselendiriyor (gerci yasadigim ulkede basladim biriktirmeye ama yine endiselendiriyor).
Turkiye de bireysel emeklilik planlarindan ozellikle tavsiye edebilecegin ya da iyi oldugunu bildigin duydugun bir plan var mi? 28 yasindayim, ve 30 yillik bir plan bakiyorum. Hedef emeklilik yasim 60.

Tesekkur ederim :)"

Daha evvel bu konuda yazılar yazdım, bu yazının altına onları da linklerim.

1. Buradaki BES Amerika'daki 401(k)lardan bildiğim kadarıyla hayli farklı. Öncelikle, emeklilik yaşı fix 56.
2. Burada komisyon ya da işletim ücreti adı altında BES kuruluşunun aldığı bazı paralar var. Bu çok önemli bir husus. Ben ilk başladığımda Yapı Kredi Sigorta'ya %8 ödüyordum. Daha sonra yeni iş yerime geçtiğim zaman Garanti Sigorta'nın o işyerinde Grup Emeklilik Sigortası sattığını ve %2 komisyon uyguladığını öğrendim. ben de o sigortaya geçtim. Böylece, komisyonun 3/4'ünden kurtuldum. Daha sonra da sigorta şirketi bir promosyon uygulaması yaptı. 2750 YTL birden ara ödeme yapınca komisyondan tamamen kurtulmuş oldum.
3. Kurum ve plan tavsiyesine gelince bu konuda gerçekten çok bilgili değilim. Fonların hepsi birbirine benziyor içerik olarak. Benim portföyüm orta riskli. 15 yıl sonra emekliliğe hak kazanacağım. 20'li yaşlarda olsaydım en riskli portföyle başlardım. Ayrıca buradaki birikimler güvence altında yani emeklilik firmasına birşey olsa dahi birikimleriniz koruma altında.
Garanti Emeklilik
AVIVA
Bireysel Emeklilik
sitelerini önerebilirim.

Daha önceki yazılarım da şöyle:

1
2
3
4
5
6

Sevgili Orange umarım faydası olur bu bilgilerin. Bir de SGK sistemi sürekli değişiyor. Madem uzaklardasın, Ali Tezel'in sitesini ve Akşam Gazetesindeki yazılarını takip etmenin faydaları olabilir.

3 yorum:

Unknown dedi ki...

Garanti Emeklilik hakkinda olumlu seyler duymustum, sanirim portfolyomu once agresif 30 larin sonu 40 li yaslarin basinda orta riske getirmeyi tercih ederim. Ama emeklilik yasinin 56 da bittigini bilmiyordum, planladigimdan erken.

Birimkimlerin guvence altinda olmasi da cok guzel, bildigin gibi hic bir 401(K) guvence altinda degil, market dustugu zaman insanlarin emeklilik paralari da gidiyor ki 50 den sonra cok da market dusmelerinden recover etmeye zamani olmuyor insanin.

Cok cok tesekkur ederim, zaman ayirip yazdigin icin simdi onceki emeklilikle ilgili yazilari ve onerdigin web sayfalarini incelemeye geldi sira:)

Keynesian006 dedi ki...

muhtesemsiniz... BES hk cok uzun zaman once arastirma yapmistim. 56 yas sinirini nasilsa atlamisim, ya da hatirlamiyorum. Ucretsiz danismanlik icin tsk. Acikcasi ben bu isi para karsiliginda yaptigimdan olsa gerek ekonomi turk'te yazmak fikri beni mutlu ediyor. biliyorsunuz, bizim patron (ekonomix) da genelde

Keynesian006 dedi ki...

..ne diyordum.. bizim patron (ekonomix) bagis karsiligi ozel istek aliyor biliyorsunuz :)) bana uyuyor yani.