29 Eylül 2007 Cumartesi

Bireysel Emeklilik Sigortasi

Birkac gun once Ekonomix Bireysel Emeklilik Sigortasi konusunu biraz daha acmami istemisti. Bunlarla ilgili detayli bilgi sigorta kurumlarinin web sitelerinde var. Bu yazinin en altina ekleyecegim. Ben neden tercih ettim ve benim durumum nedir onu izah edeyim:

1. Bireysel bir yatirimci olarak en fazla HB veya bankalarin sundugu bilesik faiz kadar getiri elde edebiliyorum. Fonlardan anlamiyorum, borsa konusunda da uzun vadeli dusunuyorum ama buna da fazla para ayiramiyorum (riski sevmem o bakimdan).
2. Bireysel Emeklilik Sistemine odedigim primlerin belli bir miktara kadar vergi avantaji var. Odeme dekontunu calistiginiz sirkete verince onlar bunu vergiden dusuruyorlar. Gerci su anki sirketim net odeme yapiyor ama bu her zaman boyle olmayacak.
3. Sectigim fon sepetinin yilbasindan bu yana getirisine baktigimda %30'luk bolumu %22'den, %70'lik kismi da %26'dan fazla getiri saglamis. Bu orta riskli bir portfoy. Neden maasimi bu adamlara veriyorum sorusunun yaniti burada iste. Bunu kendim yapamazdim.
4. Aylik odemelerimden %1'ini isletme kesintisi olarak sigorta sirketi aliyor. Bu da normal sanirim? (Fonlar uzerinden yapilan bir kesinti ilismisti gozume, onu bulamadim, kendi ekstrelerimden de cikartamadim, biraz daha bakacagim ama ufak bir orandi galiba).
5. Sirketim katkida bulunmuyor maalesef. Turkiye'de bunu yapan cok az sirket var galiba. Amerikadaki 401k gibi degil.
6. Bu sistemde 56 yasina kadar kalabiliyorum. Ondan sonra istenirse biriken parayi alip cikmak mumkun, istenirse aylik baglatmak. 10 yildan evvel cikmanin, 56 yastan evvel cikmanin kanunla belirlenmis bazi dezavantajlari var. Bunlar da yine web sitelerinde detayli olarak yer aliyor.

Iste bazi emeklilik siteleri: Garanti Emeklilik, Ak Emeklilik, Yapi Kredi Emeklilik, Basak Groupama

Bu konuda daha evvel de belirttigim gibi fazla deneyimim yok ve bu yuzden de aslinda buraya yatirabilecegimden cok daha azini yatiriyorum. Esas olarak parami kendim biriktiriyorum, ya vadeli mevduatta, ya da HB'da. Borsa'ya yaptigim yatirim ise ufak ve duzenli degil. Ornegin su sira senet almiyorum.
BES konusunda deneyimi ya da soyleyecek seyi olanlar varsa, lutfen yorumlarla katkida bulunsunlar ya da yayinlamam icin bana e-mail atsinlar: tpolthetrekkie@yahoo.com

2 yorum:

Blog Sahibi dedi ki...

Eline saglik. Demek ki sectigin fon sepeti hisse senetlerine de yatirim yapiyor.

Yine de fon sirketinin senelik ne kadar kestigini tam anlayamadim.

T'Pol dedi ki...

Valla ben de anlayamadim, sonunda pes edip, bugun onlara bir mail attim. Bakalim ne yanit verecekler:)