26 Eylül 2007 Çarşamba

Butce 4: Bireysel Emeklilik Sigortasi

Bireysel Emeklilik sigortasi aslinda bir tasarruf olmasina ragmen, BES'e odedigim prim butcemde gider kalemi olarak yer aliyor. Her ayin sonunda ise tasinmazlarim haric bir "Net Worth" hesaplamasi yapiyor ve birikimlerimi bu sekilde takip ediyorum. Bu ulkemizde cok yeni bir uygulama oldugu icin acikcasi dogru mu yapiyorum, yanlis mi yapiyorum hala cok emin degilim ama 2004 yilinda bu sisteme kucuk bir katilim payi ile girdim ve ilk hatami, tutucu ve az riskli bir portfoy secerek yaptim.

Daha sonra yabanci bloglari takip ederken yeni seyler ogrendim. Bizim sistemde 56 yasinda emekli olunuyor. Dolayisiyle, eger kisi gencse, riskli secenekler yapip, zaman icinde inis cikislari tolere edebiliyor, kazancini artirabiliyor ve emeklilige yaklastigi donemlerde, piyasanin iyi oldugu bir zamanda daha tutucu bir portfoye gecerek, birikimini kontrol altina alabiliyor.

Bir de isletme gideri ya da komisyon adi altinda her ay yaptiginiz duzenli odemelerden yapilan kesintiler var. Benim sisteme ilk girdigimde, sectigim sigorta sirketinde bu oran ayda %8 idi. Yeni ise girdigim firmada bir baska sigorta sirketi o sirket calisanlari icin bir grup yapmis ve komisyon oranini da onlara ozel %2 olarak belirlemisti. Bana da bu gruba dahil olursam ayni imkanlardan yararlanabilecegimi soylediler. Sirketten ayrildigim takdirde bu hakki kaybetmeyecegimi de soylediler. Bunun uzerine sigorta sirketimi degistirdim. Yeni sigorta sirketim benim katilimimdan birkac ay sonra bir kampanya duzenledi ve belli bir miktar ara odeme yaparsam, bu komisyonun %1'e dusecegini soyledi. Istenen rakam odeyebilecegim, makul bir rakamdi, ben de bu odemeyi yaptim.

Su anda orta-ust risk seviyeli bir portfoyum var. Katki payimi zaten artirmistim ama Ocak ayinda tekrar biraz artiracagim. 2023 yilinda emekli olacagim icin 2017'den sonra piyasalarin iyi gunlerini kollayip, sonra da daha az riskli bir portfoye gecmeye calisacagim.Yine de bu konudan cekiniyorum. Bu konuda soyleyecek seyleri olan birisi varsa ve yorum birakirsa cok sevinirim. Su anda gelirimin %5'i kadar bir katki payi oduyorum, Ocak'ta %7-8 seviyesine cikartmaya niyetim var. Sisteme guvenebilsem, bunu artirmayi dusunurum.

Yine de genclere onerim bu sisteme dahil olmalari. Zira bu tur sistemlerde ne kadar uzun kalirsaniz o kadar tasarruf yapabiliyorsunuz. Yirmili yaslarda olsam bu kadar cekincem olmazdi. Buyuk kucuk demeyip, birkac paket sigara'dan veya disarida yenen bir ya da iki aksam yemeginden vazgecip, BES'e katilmak yine de akillica olabilir diye dusunuyorum.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhabalar,
blogunuzu ekonomiturk referansıyla takip etmeye başladım ve özellikle günlük hayata ilişkin tasarruf önerilerinizin oldukça makul şeyler olduğunu düşünüyorum. Ne yalan söyleyeyim insanın okudukça tasarruf edesi geliyor !!!
20 li yaşların ikinci döneminde birisi olarak bireysel emeklilik sistemine katılalı henüz bir ay oldu ve ben sonuçlardan gayet memnunum;
% 1 yönetim gideri kesintisi ödüyorum,
Aylık gelirimin % 10 kadar kısmını ödemeyi planlıyorum, çünkü oransal olarak vergi indirimine konu edebileceğiniz en üst oran bu,ve hemen geçen ay yatırdığım miktarın % 15'lik kısmını maaşımda artı olarak gördüm ki güzel bişey,artı fonların performansı mevduattan daha iyi gibi geldi bana...
Sistemde yatırıma yönlenen tüm kıymetlerin saklaması Takasbank nezdinde yapılıyor, ama güvenmemekten kastınız vergi avantajının geri alınması, stopaj oranlarının arttırılması gibi konularsa olmaz demek hakikaten zor.

Blog Sahibi dedi ki...

T'Pol, su BES'i bir detaylica anlatabilir misin? Niye kendin maasini biriktirmiyorsun da bu adamlara veriyorsun? Vergi avantaji vs. mi var? Sirketin senin koydugun rakamla orantili katki sagliyor mu? Aylik %1'lik kesinti sistem icinde bulunan tum parandan mi yapiliyor (oyle ise cok kotu)?

Parani yoneten kisilere senelik %2'nin uzerinde bir rakam oduyorsan yanlis yapiyorsundur.

T'Pol dedi ki...

Tesekkurler Aretias, eger benim blogu okudukca tasarruf etmeye hevesleniyorsaniz, dogru yoldayim demektir.

Ekonomix, ilgine tesekkurler, bugun yarin mevcut sozlesmemin detaylarini inceleyip, onlari bir yazi icinde aktaracagim. Aylik kesinti tum paramdan yapilmiyor ondan eminim. Brut uzerinden ucret alanlar icin bir vergi avantaji evet var ama ben ucretimi bu sirkette her ay net aliyorum.