24 Ağustos 2007 Cuma

Sosyal Guvenlik Sistemi ve Bireysel Girisimler

Deniz Gokce'nin bugunku yazisinda Sosyal Guvenlik sistemi ile ilgili rakamlar ve durumun vehameti var.



Uzun suredir Amerikali bazi tutumluluk meraklisi insanlarin blog sitelerini takip ede ede ben de son zamanlarda bu ise kafa yorar olmustum. Acikcasi, emekli olunca devletin nasilsa bana emekli maasi baglayacagini dusunerek tum parasini rahatca harcayanlardan degilim. Yasim cok uygun olmadigi halde 2004 yilinda 37 yasindayken Bireysel Emeklilik Sistemine dahil oldum. Ilk yillarda fonlari takip etmek uygun portfoyu secmek gibi konularda acemilik cektigim icin bu sistemde dogru durust bir kazancim da olmadi. Ancak sozunu ettigim yabanci blog sitelerini takip ederek anladim ki BES'ten ancak 2023 yilinda emekli olabilecegim icin cok muhafazakar bir portfoy secmem mantikli degil. Hala uzun bir zaman var. Dolayisiyle riski biraz daha yuksek bir portfoy secerek, bununla devam etmek, emeklilik yillari yaklastiginda uygun kosullar olustugunda daha muhafazakar bir portfoye gecmek dogru bir secenek.



Ote yandan Amerikalilar bir de sunu soyluyor: Mevcut yillik net ucretinizi hesaplayin. eger erkekseniz bunun 10 katini, kadinsaniz 12 katini (kadinlarin omur beklentisi daha uzun) biriktirdiginiz takdirde emekli olabilirsiniz. Tabii bu hesabi kendi enflasyon ve faiz orani degerlerine dayandiriyorlar ama uc asagi bes yukari uygulanabilir bir sey. Ben su anki yillik gelirimle bunun hesabini yapmaktansa, su gorusu benimsedim: Beni rahat hissettirecek, net gelir nedir? Bu soruyu yanitladiktan sonra, devletin verecegi yaklasik emeklilik ucretini bundan dustum. Sonra da kalan rakami 144 ile carptim. Karsima cikan rakam biriktirmesi mumkun gorunen bir rakam oldu. Simdi tum amacim birikimlerimi bu mertebeye cikartmak. En az 15 yil daha calismayi planladigim icin buna rahatlikla erisebilecegimi dusunuyorum. Fazlasini yapabilmek de mumkun. Kendi cabamla biriktirecegim paranin getirisi ve devletin baglayacagi maas beni rahatca gecindirir, BES'ten gelecek olan meblag da acil durum fonu olusturur. Bu sayede kimseye muhtac olmadan yasayabilirim diye dusunuyorum.



Pekiyi bu arada para biriktirmek ugruna elimi etegimi dunya nimetlerinden cekecek miyim? Bu da baska bir blog konusu olsun.

Hiç yorum yok: