28 Mayıs 2007 Pazartesi

Emeklilik, bir ruya mi?

Insan 40 yasina geldigi zaman bazi seyler dank ediyor. Biraz da gec oluyor. Acaba emekli oldugum zaman yeterli gelirim olacak mi? Uzun yasarsam, mevcut Sosyal Guvenlik Sistemi beni destekleyebilecek mi? Bakiyorum, Amerikalilar bu isler icin erken yaslardan itibaren kafa yormaya, sozgelimi 65 yas civari emekli olabilmek icin kac para biriktireceklerini hesaplamaya falan merakli. Bu tur konular uzerine bir suru blog sitesi var.

Mevcut hayat tarzimi emeklilikte surdurmemin imkansiz oldugunu biliyorum. Oturdugum ev bana ait. 2 yil sonra 10 yili dolacak bir Hayat Sigortam var. Burada biriken toplu parayi alayim mi, yoksa 5 yil daha uzatayim mi kararini 2 yil sonra vermem gerekecek. Bireysel Emeklilik planlari Turkiye icin cok yeni ve benim yas grubum icin biraz da gecikmis sistemler. Yine de 2004 yilinda Bireysel Emeklilik sistemine girdim ve makul miktarda para yatiriyorum ancak yine de 56 yasima geldigimde burada tahminen birikecek olan para devede kulak mertebesinde. SGK'dan da herhalde bugunun parasiyla 1000 YTL gelirim olacak. Mevcut banka faizleri ikinci bir ev sahibi daha olup, kira getirisi elde etmeyi cazip olmaktan cikartmis vaziyette. %18'in ustunde faiz alabilirken, gayrimenkule yatirim yapmak cok da anlamli degil.

Neyse uzun lafin kisasi, ben bu islere kafa yormaya basladim ve birkac yildir bilincli sekilde para da biriktiriyorum. Bunlarla ilgili daha detayli bir yazi yazacagim.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

TPOL hanım,

18 faiz ile gayrimenkule yatırım anlamlı deil demişsiniz ama kira artış oranları özellikle son yıllarda faizlerden dha yukarda ve kaldı ki gayrimenkul sistemi daha da coşacak şeklinde bir beklenti var. Acaba kira artış oranlarının faizlerin üstünde olup daha yüksek reel getiri ihtimalini düşünmez misiniz?
Not: Emlakçı değilim :)

T'Pol dedi ki...

Sayin Kesis,

Bu konuda daha derinlemesine analize ihtiyacim var. (Emlakci olsaniz belki de iyi olurdu:)Beni dusunduren konulari siralayayim, belki bana bir yol gosterirsiniz. Zira bu islerden gercekten pek anlamiyorum.
1. Oncelikle mevcut param bir ev/dukkan almaya yetmez. Bu da kredi kullanmam gerek demek. Bir fazi gideri olusacak.
2. Kiraci faktoru: Duzgun kiraciya rastlamak lazim. Kira, aidat vs. odemelerini aksatip, eve zarar verip kacan bir suru kiraci var. Depozito bu gibi durumlarda devede kulak kaliyor.
3. Dukkan almak aklima yatiyor biraz ama konum, buyukluk, fiyat vs. konularinda bilgim yok.
Ne diyorsunuz?

Adsız dedi ki...

Elde direkt hazır bir para olmadığı için durumunuz biraz daha değişikmiş, eğer bilmediğim konularda yatırım yapmam derseniz tabii haklısınız. Fakat %18 faiz ne kadar sürecek bu bilinmiyor, daha da ötesi eğer faizler coşarsa sizin %18 e yatırcağınız tahvilin değeri düşer, yani yüksek faiz alacakken %18 e sabit kalırsınız(reel geliri de düşüyor) zaten ekonomistlerin tartıştığı da genelde "bu ne zaman olacak" şeklinde. Benim kişisel tavsiyem biraz dağıtarak yatırın paranızı, tek bir yatırım enstrümanına bağlı kalmasın bağrı, riski dağıtın. Keşke benim param olsa da gayrimenkul alabileydim ama, kel*merhem denklemi burda da var TPOL hanım :) en azından blogunuzda hayatınızı yaşadığınızı görüyorum, bence daha iyi yatırım bulmak zor hehe. (bu arada bu blogu neden takip ediyorum hiç bir cevabım yok buna ama ediyorum işte, ne bayanım ne 40 yaşındayım, incelenesi...)

T'Pol dedi ki...

Sn. Kesisi,
Alternatif yatirimlar konusunu dusunecegim. Parami tahvil/bono'da degerlendirmiyorum. Belli bir miktar mevduatin ustune (mesela 25,000YTL) 32 gunluk kirik vadeye 18.75 alinabiliyor. Paraya dokunmazsaniz, bilesik faiz etkisiyle, HB/DT'lerden iyi getirisi oluyor. En azindan simdilik. Bu arada annemle paralarimizi birlestirip, gayrimenkule yatirsak mi diye de bakiyoruz. Kredi borcundan nefret ederim. Annemle guc birligi yapip, bu isi kotarabilirsek iyi olabilir.

Blog sitesini hayata gecireli cok kisa bir sure oldu. Hosunuza gittiyse sevindim. Ayni yas veya cinsiyet grubunda olmamamiz onemli degil. Ben de, bir dolu benimkine benzemeyen hayati yansitan blog sitesi takip ediyorum:)