31 Mayıs 2009 Pazar

Total Money Makeover Kitabı

Birkaç ay evvel Amazon'dan çeşitli Kişisel Finans Kitapları getirtmiştim ama hepsini okuyacak vaktim olmamıştı.

Dün Dave Ramsey'nin Total Money Makeover isimli kitabını elime aldım ve günün sonunda kitabı bitirdim.

Eğer borcu olan ve borçtan kurtulmakla ilgili ilham verici hikayelere ihtiyaç duyan biriyseniz, kitabı okumak isteyebilirsiniz. Kitapta çoklukla başarı hikayeleri yer almış ama bana göre fazlasıyla reklam kokuyor. Sonuçta Dave Ramsey bir marka ve bu işten para kazanıyor. Kitaplarını almak en ucuz seçenek; DVD'ler, okul vs. diye düşününce kitabın bir pazarlama aracı olarak başarılı olduğunu görüyorsunuz. Hatta daha önceki kitaplara gönderme yaparak, sizi onları okumak için de heveslendiriyor.

Buna mukabil Dave Ramsey'nin bazı öğütleri çok faydalı. Bütçe yapmakta, borçlarını takip etmekte zorlananlar için çeşitli formlar tasarlamış.

Temelde diyor ki, önce 1000 dolarlık bir acil durum fonu oluşturun ve sonra bu parayı erişilebilir ama kolayca ulaşılamaz bir yere koyun. Sağlık için yapılması zorunlu bir harcama, bozulan bir araç gibi hayati önem taşıyan konular haricinde bu fona dokunmamanız öneriliyor. 1000 doları kenara koyunca artık borç ödemenizin vakti geliyor.

Ben faiz oranı en yüksek olan borca yoğunlaşırdım ama kısa sürede elde edilen başarılar insanda devam etme motivasyonu sağladığı için Dave Ramsey, tutarı en ufak olan borcu ödemeye başlamayı öneriyor. Borçları en azdan, en yükseğe doğru sıralayıp, en az olandan başlayarak borç eliminasyon sürecine giriyorsunuz. Borç eliminasyonu esnasında yeni giysiler almak, tatillere gitmek ve eğlenceye para ayırmaya kalkışmak önerilmiyor. Buna mukabil ikinci ya da üçüncü bir işte çalışabilirsiniz. Bu dönemde yapacağınız fedakarlık sizi uzun vadede özgür kılacak. Sıkı bir bütçe yapmak ve buna uymak şart. Kredi ile otomobil almışsanız, bunu satıp borcunuzu kapamanız, 2. el ucuz bir otomobil kullanmanız öneriliyor.

Her bir borcunuzu bitirince yaptığınız tabloda üstünü çizmek, ödeme tarihini not etmek gibi görsel etkilerin önemi vurgulanıyor.

Borç ödeme esnasında eğer gerçek bir acil durum ile karşılaşırsanız ve 1000 dolarlık acil durum fonunuzdan para harcarsanız, borç ödemeye ara verip, eksilen parayı yerine koymalısınız.

Borçlar ödendi, pekiyi şimdi ne yapmalı? Bu noktada Dave Ramsey, mini acil durum fonunuzu 3-6 aylık masraflarınızı karşılayacak bir miktara çıkartmanızı öneriyor. Bir sağlık sorunu ya da iş kaybı gibi bir olumsuzluk durumunda yeniden borca girmektense, bu fonun kullanılmasının uygun olduğunu vurguluyor. 3-6 aylık masraflarınızı karşılayacak parayı kenara koyunca artık, yeni bütçenizde tasarrufa ve yatırıma ve de eğlenceye yer açabilirsiniz. Aylık gelirinizin %15'inin uzun vadeli tasarrufa ayrılması ve riski dağıtan bir yatırım stratejisi uygulanması belirtiliyor.

Temel kural cebinizde olmayan parayı harcamamak. Kredi kartı kullanımının tamamen sona erdirilmesi ve herşey için önce para biriktirilmesi, harcamanın buradan nakit yapılması öneriliyor. Benim kadar kontrollü biri değilseniz ve kredi kartınızın tamamını ödemiyorsanız, tüm harcamalarınızı bütçeniz üstünden gün gün takip etmiyorsanız, belki kredi kartlarından vazgeçmelisiniz. Kredi ile otomobil sahibi olunmasının da son derece yanlış olduğu kitapta birkaç yerde ifade edilmiş. Buna tamamen katılıyorum. Kitapta bütçe yapılıp, nakit paranın zarflara konması ve harcamaların buradan yapılması öneriliyor. Kredi kartlarınıza dayanamıyorsanız, bunu yapmakta fayda olabilir. Alışverişe çıkarken sadece nakit para alırsanız ve ondan da ne kadar harcayabileceğiniz belliyse, gereksiz harcamalardan doğal olarak kaçınırsınız.

Bazı konular bana yeni yazılar için fikir verdi, bunları önümüzdeki günlerde paylaşacağım.

Kurallar basit, kitabı almadan da uygulayabilirsiniz ancak evliyseniz, eşinizin de sizinle aynı şekilde düşünüyor olması gerek. Hayran olarak aldığınız, komşulara hava attığınız gıcır otomobili satmak ve sonra 2. el bir arabaya binmek, ikinci bir iş yapmaya başlamak birçok insan için küçük düşürücü olabilir. Ama önemli olan başkalarının sizin için ne düşündüğü değil. Kitap, başkaları gibi yaşamıyorsanız, ileride de başkaları gibi yaşamazsınız diyor. Toplum, komşu, aile vs. ne düşünürse düşünsün, siz kendi finansal özgürlüğünüze odaklanmalısınız. Borçlardan arınmak, borçsuz yaşamak ve düzenli para biriktirmek mümkün ve sizi hayal bile edemeyeceğiniz ölçüde özgür kılacaktır.

1 yorum:

Nevruska dedi ki...

Merhaba T'pol,
Daha onceki headhunter soruma verdiginiz hizli blog icin tesekkurler. Onlarla baglantiya gectim bile.
Yurtdisinda yasayip da Turkiye'ye donmeye karar verenler icin belki de en onemli konulardan biri de kisisel harcamalar dengesi. Buradaki harcamalar ile Turkiye'de olabilecek harcamalar cok farkli olacaktir. Kisiden kisiye gore elbet degisir ama benim merak ettigim sizin ana kalemlere (kira, araba, tel, aidat, gezme, eglence, BES vb.) yaptiginiz harcamalar. Ben acikcasi kendime gore bir butce yaptim ama Turkiye sartlarinda cok mu salladim ya da az mi ayirdim demekten kendimi alamiyorum. Bizlere bir harcama butce ornegi verebilir misiniz? Simdiden tesekkurler..